efektywne CV

8 kroków, które pomogą Ci przygotować efektywne CV

Sierpień 7th, 2017 Posted by proces rekrutacji 0 thoughts on “8 kroków, które pomogą Ci przygotować efektywne CV”

Efektywne CV może być Twoją przepustka do kolejnych etapów rekrutacji, ale nawet te najlepiej napisane nie załatwi Ci pracy. Owszem CV może pomóc Ci zwrócić uwagę rekrutera/pracodawcy na Twoja osobę, ale reszta zależy tylko i wyłącznie od Ciebie. Jeżeli stworzysz je tylko z myślą o tym, żeby przekazywało ono niezbędne informacje na Twój temat – pozostanie tylko kawałkiem papieru, który zawiera suche fakty. Na czym więc polega efektywność CV? Jakie kroki należy podjąć, aby przygotować atrakcyjny dokument?

Wyobraź sobie, że chcesz stworzyć swoje CV. A może nawet nie musisz sobie wyobrażać tej sytuacji, bo w rzeczywistości szukasz pracy i zaczynasz od stworzenia dokumentów. Być może będzie to Twój pierwszy raz, ponieważ aplikujesz do pierwszej pracy, na praktyki, lub staż. Szukasz więc w Internecie wzorów, kreatorów, artykułów, które pomogą Ci coś stworzyć. A może już kiedyś tworzyłeś CV? Odgrzebujesz więc poprzednią wersję i zastanawiasz się w jaki sposób dodać ostatnie stanowisko pracy, co usunąć i zmienić.
Super! W obu przypadkach oszczędzisz sobie pracy, czasu i CV będzie gotowe jeszcze dzisiaj. Czy aby na pewno? Czy będzie ono wystarczająco skuteczne? Czy pozwoli Ci pokazać się z najlepszej strony i wyróżnić wśród kandydatów? Czy pokaże rzeczywiście, jakim kandydatem jesteś?
Szanse są niestety niewielkie. Nie ma złotej metody na CV, idealny układ, czy kilka słów, które zawsze wyróżnią Cię w tłumie. To, w jaki sposób powinieneś stworzyć swoje CV i co w nim zawszeć można określić krótkim, ale treściwym zwrotem – „to zależy”. Każdy z nas jest inny, dlatego też Twoje efektywne CV będzie się różnić od tego, które stworzył Twój kolega i inne rzeczy będą warte podkreślenia.

Czym w ogóle jest efektywne CV i jaki cel powinno spełniać?

Celem efektywnego CV jest doprowadzenie Cię do kolejnego etapu procesu rekrutacyjnego, którym najczęściej jest rozmowa kwalifikacyjna. Ważne jest więc, aby zawierało ono wszystkie niezbędne informacje. Powinno być przede wszystkim przemyślane, treściwe, autentyczne i dopasowane do stanowiska, o które się ubiegasz. Dobrze napisane CV nie będzie jedynie dokumentem. Będzie również Twoją wizytówką, sposobem, który pomoże Ci wyróżnić się wśród innych kandydatów oraz przygotować się do reszty procesu rekrutacyjnego.

Od czego zacząć tworzenie efektywnego CV?

Efektywne CV nie jest celem samym w sobie, ale narzędziem do osiągnięcia celu, jakim jest kolejny krok w naszej karierze zawodowej. Aby było ono w pełni profesjonalne warto odpowiednio przygotować się do jego stworzenia i dać sobie czas.

Poniżej znajdziesz 8 kroków, które pomogą Ci stworzyć efektywne CV.

KROK 1: Cel

Zastanów się po co jest Ci to CV? W jakim celu je tworzysz? Jaki jest Twój cel zawodowy i w jaki sposób praca, do której aplikujesz może Ci pomóc w osiągnięciu tego celu? Gdy wiesz, dlaczego tworzysz swoje dokumenty aplikacyjne, znacznie łatwiej będzie Ci zadbać o ich efektywność. Jeżeli jeszcze tego nie wiesz, warto zastanowić się nad tym, czego rzeczywiście chcesz, zanim zaczniesz tego szukać.

KROK 2: Poznaj siebie

Co już potrafisz? Jakie masz doświadczenie? Jakie są Twoje największe osiągnięcia? Co Cię pasjonuje? Musisz poznać siebie, żeby móc stworzyć treści, które będą przyciągać i oddadzą to, jaką osobą jesteś. Nie posiadasz jeszcze doświadczenia i aplikujesz na praktyki, lub staż? Pamiętaj, że doświadczenie w takim przypadku nie jest najważniejsze. Zamiast martwić się, że go nie posiadasz zapamiętaj, że Twoją mocną stroną będzie tu wykształcenie i umiejętności, które już posiadasz, więc skup się na tych elementach.

KROK 3: Przygotuj treści CV

Zawsze polecam osobom, z którymi pracuję nad CV na początek przygotować ogólne treści. Co mam tu na myśli? Nie ograniczaj się do konkretnej branży, oferty czy pracodawcy. Wyrzuć z głowy wszystko, co już posiadasz. Stwórz listy umiejętności, doświadczeń, osiągnięć, które są dla Ciebie ważne. Dopiero w późniejszych krokach zastanowisz się nad tym, co będzie wymagane na danym stanowisku, w konkretnej firmie, do której zaaplikujesz. To właśnie drobne szczegóły świadczą o efektywności Twojego CV.

KROK 4: Poznaj ofertę i pracodawcę

Czas, żeby zastanowić się nad tym czego wymaga pracodawca na stanowisko, o które się ubiegasz. Co jest dla niego najważniejsze u kandydatów na daną pozycję? Postaw się w jego roli i zastanów się, czego Ty oczekiwałbyś od kandydata do pracy na takie stanowisko. Jeżeli aplikujesz na kilka różnych ofert zastanów się nad tym, czym się różnią.

KROK 5: Dostosuj CV do oferty

Aplikujesz na pierwsze praktyki? Firma od praktykantów wymaga przede wszystkim wiedzy zdobytej na studiach, umiejętności i chęci. To będzie to, na co powinieneś przede wszystkim zwrócić uwagę w swoim CV i to podkreślać. Aplikujesz do pracy? Masz już za sobą praktyki czy staż? A może działalność w organizacjach studenckich? Firma wymaga praktycznego doświadczenia i umiejętności? Skup się właśnie na tym.
Porównując to, czego dowiedziałeś się o pracodawcy i ofercie, na którą aplikujesz układaj elementy CV tak, aby podkreślić to, co jest w Tobie najcenniejsze właśnie na daną pozycję. Nie chodzi o to, żeby za każdym razem tworzyć całkowicie nowy dokument, ale w przemyślany sposób manewrować tym, co masz.

KROK 6: Zadbaj o oprawę CV

Rekruterzy przeglądają często nawet setki CV dziennie. Poprawna edycja, przyjemna dla oka grafika, która nie przytłacza, a pomaga zwrócić uwagę na to, co w CV jest najważniejsze może zdecydowanie podnieść atrakcyjność Twojego CV. Mile widziane w Polsce jest wciąż zdjęcie w CV. Pamiętaj jednak, że powinno być ono profesjonalne. I nie chodzi o to, żeby wklejać zdjęcie wprost z dowodu osobistego (nie oszukujmy się, prawie nikt na takich zdjęciach nie wygląda naprawdę dobrze), ale żeby nie była to focia z dzióbkiem, z dodatkowymi atrakcjami, elementami, czy w bikini. Pamiętaj, że CV przede wszystkim powinno być schludne i czytelne.

KROK 7: Sprawdź błędy

Upewnij się, że w Twoim CV nie ma błędów. Jeżeli wydaje Ci się, że sprawdziłeś i wyłapałeś już każdy możliwy błąd – oddaj dokument do sprawdzenia znajomemu, komuś z rodziny, lub osobie, która zajmuje się tym profesjonalnie. Być może sam nie zauważyłeś jakiejś literówki, może zdania, które sformułowałeś nie są wcale zrozumiałe dla innych, grafika przeszkadza w odbiorze treści, lub zapomniałeś o ważnym elemencie. Co dwie głowy to nie jedna!

KROK 8: Testuj i ulepszaj

Efektywność swojego dokumentu warto testować. Jeżeli wysyłamy wiele CV, ale nie dostajemy żadnych odpowiedzi – być może powinniśmy coś w nim zmienić? Ulepszaj swoje CV, sprawdzając postępy swoich aplikacji.

 

Tworząc CV spróbuj postępować zgodnie z krokami, które znajdziesz w artykule i mając z tyłu głowy, jaki cel powinien spełnić Twój dokument. Koniecznie daj znać, jeżeli któryś z elementów sprawił Ci trudność oraz jakie efekty udało Ci się dzięki temu uzyskać!

 

Przygotuj się, aby szukać pracy skutecznie!

Tags: