Żadna praca nie jest dana nam raz na zawsze. Nasze potrzeby i doświadczenia dają nam różne możliwości w różnych momentach naszego życia. Zmieniamy się my. Zmienia się rynek. Zmieniają się firmy. Najlepsza praca, do której możemy trafić, która da nam najwięcej satysfakcji to taka, która jest najlepiej dopasowana do nas w danym momencie naszego życia, a nie, raz na zawsze.
Owszem, jeżeli jest dobre dopasowanie z obu stron, warto zostać jak najdłużej i korzystać z tego faktu. Każdy z nas oczekuje jednak czegoś innego od pracy. I to jest jak najbardziej OK. Jesteśmy różni, więc nie musimy się zgadzać. Dla jednych praca to przede wszystkim sposób na przetrwanie, zdobycie pieniędzy, dla innych możliwość realizacji swoich aspiracji. Zanim jednak przejdziesz do jakichkolwiek decyzji, warto uświadomić sobie, czego Ty chcesz. Najważniejsza jesteś Ty. Ze swoimi aspiracjami, potrzebami, doświadczeniem, umiejętnościami i postawami. Nie w każdej z organizacji odnajdziesz się równie dobrze. Nie każda będzie dla Ciebie idealnym wyborem. A przynajmniej nie w tym momencie. Co możesz z tym zrobić?
Postaw się w butach drugiej strony
Wyobraź sobie, że jesteś właścicielką firmy. Prosperujesz całkiem nieźle, ale masz zdecydowanie za dużo pracy. Chcesz więc zatrudnić kogoś, kto może Ci pomóc. Na kogo stawiasz? Czego będziesz szukać u kandydatów? Wyobraziłaś sobie już taką osobę? Super.
A teraz idziemy dalej. Masz już 50 osób w zespole. Rośniecie jako zespół, jako firma. Macie jednak problemy z dostosowaniem procesów, bo za szybko urośliście. I co? Jakich kompetencji teraz będziesz szukać u przyszłego pracownika? Masz? Ok. Super. To lecimy dalej.
Masz już ponad 500 pracowników. Jesteście stabilną firmą, przynoszącą znaczne dochody i po prostu brakuje wam rąk do pracy. Kogo szukasz? Na czym Ci zależy?
No i po co ja Ci to pisze? Każda z tych sytuacji przedstawia poszukiwanie pracownika do firmy. Prawda? Każda z tych firm ma jednak inne potrzeby. I tu zrobiłam ogromne uproszczenie, bo nie zaznaczyłam tego, jakie firma generuje dochody, co robi, w jakiej branży. Każda firma zmaga się z zupełnie innymi wyzwaniami. Zupełnie inne umiejętności będą potrzebne. Zupełnie inni ludzie. Ba! Ta sama firma, na różnych etapach swojego rozwoju potrzebuje ludzi z różnymi kompetencjami. Często na początku potrzebne są jej osoby, które stworzą procesy, będą patrzeć nieco szerzej na temat i po prostu “połączą kropki”, a dopiero później przyjdzie czas na specjalistów, którzy doprowadzę te procesy do perfekcji. Dlatego tak ważne jest, żeby wiedzieć, czego potrzebujesz i co jest dla Ciebie istotne w pracy. Bo być może firma, która jeszcze 2 lata temu była dla nas spełnieniem marzeń, teraz wcale nie jest już odpowiednia i czas na zmianę.
I o to też chodzi w naszej karierze
Nie wszystko jest dla nas. I my nie jesteśmy dla wszystkich. Możemy mieć świetne pomysły, ale nie w każdego rodzaju organizacji będziemy mogli je zrealizować, wykorzystać. I to nie tylko dlatego, że po prostu nie będziemy mogli, ale też dlatego, że te pomysły niekoniecznie będą odpowiednie na dany moment, w którym znajduje się teraz firma. Ba! Nawet Twój dział w firmie, może być w tym momencie w innym momencie rozwoju i mieć zupełnie inne potrzeby.
No i co teraz? Jest tyle różnic, niewiadomych. Jak w ogóle się w tym odnaleźć?
Kluczem do poznania potrzeb firmy jest przeprowadzenie dobrego wywiadu i analiza. Ale to tylko jedna strona medalu, bo drugą stroną jesteś Ty. I to samo musisz zrobić ze sobą. Dopóki Ty nie będziesz znała siebie na wylot (I to w danym momencie!), dopóty ciężko Ci będzie znaleźć to, co najbardziej będzie Ci odpowiadać.
Twój pracodawca jest Twoim klientem
Spójrz na to w ten sposób. Każdy z nas jest w pewnym stopniu firmą. Klientem jest Twój pracodawca, członkowie Twojego zespołu (jeżeli jesteś liderem, managerem), pracownicy firmy (jeżeli jesteś np. HRowcem). Świadczysz pewne usługi, dajesz wartość, generujesz koszty i przychody. Oho! Coś w tym jest, prawda?
W czym pomoże Ci takie myślenie? Przede wszystkim pomoże Co skierować myślenie na odpowiednie tory. To Ty musisz wiedzieć, co oferujesz, jaką wartość dajesz i komu.
Żadna praca nie jest na zawsze.
To ile dasz z siebie firmie, w której pracujesz, tyle wyciągniesz dla siebie. Zdobędziesz doświadczenie, rozwiniesz swoje kompetencje. I tego nikt Ci nie zabierze. Jeżeli znajdziesz odpowiednio dopasowaną pracę, pomoże Ci ona realizować własne cele, jednocześnie kontrybuując do rozwoju firmy. Musisz jednak wiedzieć, czego chcesz. Nikt nie będzie czytał Ci w myślach! Pokazuj co potrafisz, dawaj wartość i zbieraj tego owoce.
Chcesz upewnić się, jaka praca jest najbardziej dopasowana do Ciebie? Zobacz webinar – „Zrób swój przegląd zawodowy”. Potrzebujesz wsparcia w planowaniu lub rozwoju swojej kariery? Umów się ze mną na konsultacje kariery online!