Czy zastanawiałeś się kiedyś czym jest dla Ciebie poszukiwanie pracy? Kojarzy Ci się z ekscytacją, ciekawością i przyjemnością, a może sposobem na przetrwanie? Jest raczej nielubianą czynnością, którą wykonujesz, gdy nudzi Ci się obecna praca, masz jej dość, chcesz nowych wyzwań, lepszych zarobków i rozwoju? A może jest dla Ciebie koniecznością, ponieważ nie dogadujesz się z szefem, lub właśnie zostałeś zwolniony? Przyznam szczerze, że rzadko zdarza mi się na tym etapie słyszeć pozytywne odpowiedzi. Poszukiwanie pracy wymaga przecież czasu, wysiłku, stresu i niepewności, jaką niosą za sobą zmiany. Nierzadko powoduje to negatywne emocje. Nie masz bladego pojęcia od czego zacząć poszukiwanie pracy, więc przypadkowo otwierasz losową stronę z ofertami i przeszukujesz kolejne oferty.
Zamiast pozostawiać przypadkowi, lub Twoim chwilowym odczuciom decyzję dotyczącą tego, gdzie chcesz pracować i na jakich warunkach – przygotuj się do tego! W pracy spędzasz ogromną część życia, więc nie pozwól, aby była ona byle jaka. Pamiętaj też, że nie ma złotego środka, który otworzy Ci każde drzwi i pozwoli dostać każdą pracę. Możesz jednak zwiększyć swoje szanse przez odpowiednie przygotowanie do procesu rekrutacji. Pozwoli Ci to uniknąć wielu stresów i spokojnie przejść przez cały proces. Co ważne – przejść go świadomie.
Co zrobić zanim zaczniesz poszukiwanie pracy?
1. Dlaczego chcesz znaleźć nową pracę?
To zdecydowanie pierwsze pytanie, na które powinieneś sobie odpowiedzieć. Co spowodowało, że szukasz nowej pracy? Skąd chęć zmiany? Nie dogadujesz się z pracodawcą lub pracownikami? Być może zamiast od razu szukać pracy warto najpierw zastanowić się, czy porozmawiałeś z nim i próbowałeś wyjaśnić sytuację. Za mało zarabiasz? Może czas poprosić o podwyżkę? Dobrze się zastanów i nie sugeruj się emocjami. Potrzebujesz zmian? Zastanów się, co tak na prawdę jest tego powodem. Oczywiście jeżeli szukasz pierwszej pracy – Twój motyw jest prosty. Jeżeli jednak decydujesz się na odejście od aktualnego pracodawcy – zastanów się nad tym jeszcze raz.
Często trawa jest bardziej zielona tam, gdzie nas nie ma, ale gdy tam się znajdujemy nagle okazuje się, że wcale nie jest tak pięknie. Zastanów się, czy wyczerpane zostały wszelkie możliwości poprawy sytuacji tam, gdzie jesteś w tym momencie. Wiele razy rozmawiając z osobami, które decydowały się na zmianę pracy słyszałam „No bo mam dość mojego szefa. Daje mi do zrobienia zupełnie inne rzeczy niż te, które chcę robić!” Pytam wtedy, czy szef o tym wie i najczęściej w odpowiedzi słyszę „Nie. Po co?” albo „On i tak mnie nie posłucha”.
Mamy zadziwiającą tendencję do tego, żeby wchodzić do głowy innych ludzi – przypisywać im słowa, których nigdy nie wypowiedzieli i intencje, których nie mają. Emocje przy takich decyzjach nie zawsze są dobrym doradcą. Jeżeli podejmujesz ją „na gorąco”, wkurzony tym, co właśnie powiedział Ci szef – poczekaj i przemyśl to jeszcze raz, gdy emocje opadną.
2. Podejmij decyzję i przeanalizuj swoją obecną sytuację
No, ale decyzja przecież podjęta, bo mówię, że szukam pracy! Czy jednak aby na pewno? Proces poszukiwania pracy u każdego z nas będzie wyglądał nieco inaczej, ponieważ zależy też od kontekstu, w jakim się znajdujemy. Od naszej obecnej sytuacji zawodowej, pozycji której szukamy, branży która nas interesuje, miejsca zamieszkania, czy sytuacji życiowo-rodzinnej.
Zastanów się nad tym, czy to odpowiedni moment, ale uważaj też żeby nie odwlekać tego w nieskończoność. No bo przecież teraz mam kredyt na głowie, małe dzieci. I co jeżeli nie wyjdzie? Zapytam inaczej – a co jeżeli się uda? Poszukiwanie pracy to proces, który wymaga zarówno czasu, jak i zaangażowania. Mając tego świadomość możesz się odpowiednio przygotować. Licz się z tym, że rzucenie pracy zanim znajdziesz nową, gdy masz na głowie kredyty i utrzymanie rodziny niekoniecznie może być dobrym pomysłem. Pracy warto szukać z wolną głową (przynajmniej w miarę możliwości) – mam na myśli również aspekt finansowy. Pamiętaj, żeby porozmawiać o tym również ze swoimi najbliższymi. Zdecyduj się i rzeczywiście zaangażuj się. Przygotuj swoje finanse oraz najbliższych do tego, co was czeka.
3. Znajdź czas
Trudno znaleźć Ci chociaż chwilę? Nie wiesz od czego zacząć? Spróbuj nawet od 20 minut dziennie! Brzmi o wiele lepiej niż znalezienie 2 godzin w tygodniu, prawda? Jeżeli masz za mało czasu, zastanów się nad tym, z czego możesz zrezygnować, aby zyskać tego czasu nieco więcej. Być może warto ograniczyć czas, który przeznaczasz na oglądanie seriali, przeglądanie mediów społecznościowych, czy wyjścia ze znajomymi na piwo.
4. Poznaj siebie lepiej
Przecież znamy siebie, jak nikt inny! Czy jednak na pewno? Zanim rozpoczniesz poszukiwania i zdecydujesz się na zmianę pracy, warto zadać sobie kilka pytań, żeby upewnić się, że rzeczywiście wiesz czego Ci potrzeba. I to nawet, jeżeli kilka lat temu planowałeś karierę i od tego czasu dobrze wiesz, co chcesz robić. Pamiętaj, że w różnych momentach naszego życia (zarówno prywatnego, jak i zawodowego) zmieniają się nasze preferencje, priorytety i potrzeby. Zarówno pod kątem naszych możliwości, kompetencji, doświadczeń i planów, ale też pod kątem stricte ludzkim. Jako żona i mama małego dziecka masz zupełnie inne potrzeby dotyczące swojej pracy, niż jako singielka skupiona na pracy.
Kiedy ostatnio zastanawiałeś się, co jest dla Ciebie na prawdę ważne? Czego oczekujesz od swojej pracy? Jak chcesz, żeby ona wyglądała? Spędzamy w niej tak dużo czasu, że ważne jest to, aby była ona dla Ciebie rzeczywiście najlepszym możliwym wyborem w danym momencie.
5. Wyznacz cel poszukiwań
Żeby dojść do celu trzeba najpierw wiedzieć gdzie i czym on jest. Inaczej będziemy kręcić się w kółko. Określając jasno, co chcesz osiągnąć znacznie łatwiej znajdziesz do niego drogę i osiągniesz go o wiele szybciej. Jaki masz cel zawodowy i jak nowa praca może Ci pomóc w jego realizacji? Nie masz pojęcia i jeszcze testujesz? Spoko – to też jest cel – sprawdzenie różnych opcji i możliwości. Zastanów się jaką pracę chcesz znaleźć. Pomyśl o branży, w której chcesz pracować, firmach, które Cię interesują i obowiązkach, które chciałbyś wykonywać. Zapisz to wszystko i zaznacz te, które są dla Ciebie niezbędne oraz te, bez których ewentualnie się obejdziesz.
6. Stwórz plan poszukiwań
Mając konkretny cel i wyznaczony czas możesz zaplanować zadania, które pomogą Ci w znalezieniu wymarzonej pracy. Zaplanuj czas na stworzenie dokumentów, przeglądanie ofert, kontakt ze znajomymi. Wyznacz sobie realne terminy wykonania poszczególnych działań i określ, jakie zasoby będą Ci jeszcze potrzebne do ich wykonania.
Pamiętaj, że poszukiwanie pracy to nie tylko tworzenie CV, czy pójście na rozmowę kwalifikacyjną. Musisz wiedzieć, czego szukasz, na czym Ci zależy i dlaczego w ogóle planujesz zmiany. Dobrze znaleźć na te zmiany czas i odpowiednio je zaplanować, ponieważ wymagają one odpowiedniego przygotowania. Pamiętaj, że życie zawodowe nie jest osobnym bytem. Nowa praca będzie więc dotyczyć również Twoich najbliższych. Warto więc odpowiednio zadbać, aby przebiegła ona jak najbardziej sprawnie.
Masz trudności z wyznaczeniem celu? Sprawdź artykuły o wyznaczaniu celu – część pierwsza oraz część druga.
Zobacz, w jaki sposób szukać pracy efektywnie w artykule Job hunting – elementy strategicznego poszukiwania pracy
Potrzebujesz wsparcia w poszukiwaniu pracy? Napisz do mnie 🙂